Утвърдил: …………………..

                     

                      Декан

Дата .............................

СОФИЙСКИ УНИВЕРСИТЕТ “СВ. КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ”

Факултет: Физически

Специалност: (код и наименование)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Физика, Инженерна Физика, АМГ

....................................................................................

Магистърска програма: (код и наименование)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...................................................................................................................................................

 

УЧЕБНА ПРОГРАМА

 

 

 

 

Дисциплина:

Учебен практикум по съвременни експериментални методи

Преподавател: доц. дфн Цветан Велинов

Асистент:  проф. Асен Пашов, доц Людмил Цанков, ас. д-р Гергана Алексиева, гл. ас. д-р. Димитър Цанков, доц. Иван Стефанов, ас. Монова

 

Учебна заетост

Форма

Хорариум

Аудиторна заетост

Практически упражнения

45

Обща аудиторна заетост

45

Извънаудиторна заетост

Самостоятелна работа, подготовка за упражненията

45

Писане и оформяне на протоколи

45

Обща извънаудиторна заетост

90

ОБЩА ЗАЕТОСТ

135

Кредити аудиторна заетост

1.5

Кредити извънаудиторна заетост

3

ОБЩО ЕКСТ

4.5

 

 


 


Формиране на оценката по дисциплината[1]

% от оценката

1.     

Предварителна подготовка за упражнението

25

2.     

Изработване на упражнението

50

3.     

Писане и предаване на протокола и дискусия върху резултатите

25

Анотация на учебната дисциплина:

Лабораторния практикум по съвременни експериментални методи е самостоятелна учебна дисциплина, имаща за цел да запознае студентите бакалаври от горните курсове с някои от най-широко използваните във физичните експерименти методи и апаратура. Упражненията, предлагани в него са от общофизичен интерес и обхващат следните области на физиката: спектроскопия, магнетизъм, съвременни ядренофизични методи за анализ, лазери и лазерна техника, акустика и акустооптика, рентгеноструктурен анализ

 

 

 

Предварителни изисквания:

Предполага се, че студентите са слушали курсовете по обща физика и са преминали практикумите към тях.

 

 

 

Очаквани резултати:

Повишаване на знанията и преди всичко на практическите умения на студентите за работа в различни физични лаборатории.

 

Учебно съдържание

 

Тема:

Хорариум

1

Уводно упражнение – запознаване с правилника за реда и работата и правилата за техника за безопасност. Общо запознаване със структурата на практикума, изискванията на преподавателите и оценяването на студентите.

1

2

Запознаване с принципите на лазера и общо устройство на лазера

4

3

Запознаване с устройството и модула на управление на диодно напомпван твърдотелен лазер. Наблюдаване на непрекъснатата генерация. Изследване на стабилността на лазерен резонатор

4

4.

Модов състав на лазерен резонатор. Едномодов режим на работа, Вътрешно резонаторна генерация на втора хармонична в непрекъснат режим на работа на лазерния източник

4

5.

Генериране на къси мощни лазерни импулси – модулиране на доброкачествеността на генератора

4

6

Акустооптична дифракция. Механизми на разсейване на светлината от еластична вълна. Измерване на скоростта на еластични вълни с помощта на акустооптична дифракция.

4

7

Лазерно възбуждане на еластични вълни в твърди тела: фотоакустичен ефект. Определяне на криви на бавност в кристали.

4

8

Определяне на дебелина и/или еластични константи на тънки слоеве върху подложка с лазерно генерирани повърхнинни вълни. Дефектоскопия.

4

9

Рентгенов флуоресцентен анализ

4

10

Определяне на съдържанието на СО2 във въздуха с недисперсионен инфрачервен газов анализатор.

4

11

Изследване на магнитните свойства на магнитно меки материали и изделия в променливи магнитни полета.

4

12

Основи на дифрактометричната регистрация на рентгенови спектри и получаване на основни структурни параметри

4

13

Абсорбционна спектроскопия в I2.

4

14

Охарактеризиране на CCD и CMOS камери

4

 

 

Библиография

Основна:

Упътванията към съответните упражнения, качени на страницата на Лабораторията

 

Допълнителна:

Учебници и монографии по съответните въпроси.

 

 

Дата: 28. 02. 2013                                                       Съставил:

 

 

                                                                                                /доц. Цветан Велинов/